Welkom op de cruiseblog site van Cruise Plus. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
AmaWaterways (3)
Celebrity Cruises (10)
Crystal Cruises (1)
Cunard (6)
Emerald Yacht Cruises (1)
Explora Journeys (11)
Hapag-Lloyd Cruises (16)
Holland America Line (8)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (8)
Oceania Cruises (28)
Ponant (4)
Regent Seven Seas (20)
Ritz Carlton Yacht Collection (5)
Riverside Luxury Cruises (2)
Scenic Cruises (4)
Seabourn (16)
Silversea Cruises (34)
Swan Hellenic (3)
Uniworld (1)
Viva Cruises (4)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (7)
Amazone Regenwoud (1)
Antarctica (9)
Arctica (5)
Atlantische Kust (2)
Baltische Staten (7)
Britse Eilanden (2)
Caraiben (12)
Donau (rivier) (3)
Douro (rivier) (1)
Galapagos (6)
Ijsland / Groenland (2)
Middellandse Zee (38)
Midden-Oosten (5)
Noord-Amerika (1)
Noord-Europa (1)
Noorse Fjorden (11)
Panamakanaal (3)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (18)
Wereldcruise (2)
Zuid-Amerika (2)
Zwarte Zee (1)
Categorieën
Coronavirus (15)
Cruise News (117)
Expeditiecruises (22)
Food (2)
Havens - aanlegplaatsen (94)
Nieuwe Schepen (73)
Reisverslagen (6)
Riviercruises (5)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Dirk Van Duyse (5)
Tess (1)
 
Cruisehaven Zeebrugge bouwt volwaardige passagiersterminal
Geschreven door Patrick Parez - Journalist
22 dec '24
 
Zeebrugge zit in de lift als cruisehaven. De Vlaamse kusthaven sluit 2024 af met een record van 189 schepen en 556.623 passagiers. Het is de eerste maal dat de kaap van een half miljoen cruisepassagiers in een jaar wordt overschreden. Ook de toekomst ziet er rooskleurig uit. Voor zowel 2025 als 2026 staan al 186 cruiseaanlopen gepland. Daar zullen er de volgende maanden ongetwijfeld nog bij komen. Om deze passagiers vlotter en comfortabeler te behandelen, kondigt Port of Antwerp-Bruges een masterplan voor de cruiseterminal aan de Zweedse Kaai aan. In een eerste fase moet het vanaf 2027 duurzamer met walstroomvoorzieningen. Tegen 2029 wordt een professionele infrastructuur uitgebouwd met volwaardige cruiseterminal met inscheepslurven, parkeerplaatsen voor excursiebussen en een vlotte afhandeling van de verkeersstromen.
 
 
De Zweedse Kaai krijgt de eerste walstroominstallatie voor cruiseschepen in Zeebrugge, waarmee schepen in de haven overschakelen op groene elektriciteit van het hoogspanningsnet. Doordat schepen hun dieselgeneratoren niet meer moeten laten draaien, zal de uitstoot van onder meer CO2 en fijn stof verminderen met respectievelijk 98% en 95%. De werkzaamheden voor de walstroominstallatie starten in het najaar van 2025. Tegen 2030 wil Port of Antwerp-Bruges walstroominstallaties voor twee cruiseschepen aanleggen in Zeebrugge, waarvan de eerste in 2027 operationeel moet zijn. Dat is 3 jaar vóór de Europese verplichting. Over vijf jaar moeten schepen in alle (cruise)havens in Europa namelijk kunnen inpluggen op het elektriciteitsnet. Ook andere havens zijn daar volop mee bezig. Rotterdam kondigt walstroom aan vanaf 2025. Amsterdam verwacht eveneens volgend jaar een installatie in gebruik te nemen.
 
 
Behalve in de walstroomvoorziening investeert het havenbedrijf in nieuwe infrastructuur voor de afhandeling van cruiseschepen. Een nieuw terminalgebouw en de herinrichting van het kaaiterrein moeten de ervaring voor aankomende en vertrekkende passagiers en voor de omwonenden aangenamer maken en de connectiviteit met het hinterland verbeteren. Er zijn geen bussen meer nodig om passagiers van het schip naar het terminalgebouw (en terug) te brengen, wat een vlottere doorstroming voor de reizigers met zich meebrengt en de impact op de omgeving verkleint. Niet onbelangrijk is dat de cruisepassagiers niet langer in regen of wind moeten wachten op shuttles. De bussen waarmee de passagiers zich verplaatsen, rijden rechtstreeks van het terrein via een nieuwe op- en afrit aan de Kustlaan naar het hinterland.
 
 
Wie ooit al een cruise is gestart of beëindigd in de haven van Zeebrugge of er heeft deelgenomen aan scheepsbezoeken, weet dat het in- en uitschepen van de gasten vandaag via een laadbrug verbonden met een telescopische kraan gebeurt. Dit is niet comfortabel. Bovendien moeten de positie en hoogte van de kranen worden aangepast aan de getijwerking, wat telkens onderbrekingen met zich meebrengt. In de toekomst zal dit gebeuren met comfortabele ‘slurven’ of aviobruggen zoals we die kennen op grote cruiseterminals en op luchthavens. Die zullen automatisch meegaan met de getijen en het schip rechtstreeks verbinden met de terminal. Een bijkomend voordeel is dat de passagiersbewegingen in de lucht gebeuren. De reizigers worden met andere woorden gescheiden van de vrachtwagens of andere voertuigen die op de kade instaan voor de operationele activiteiten of bevoorrading.
 
 
Met de nieuwe infrastructuur zal het in- en ontschepen van de passagiers en de bagagebehandeling voor reizigers die hun cruise in Zeebrugge starten of eindigen veel professioneler verlopen. Daarbij is niet uitgesloten dat de nieuwe terminal meer luxerederijen ertoe zal aanzetten om naast Antwerpen ook Zeebrugge in hun vaarschema’s op te nemen. Het havenbestuur benadrukt evenwel dat het helemaal niet de bedoeling is een inscheephaven voor grote resortschepen te worden. De verantwoordelijken denken eerder aan interporting-activiteiten of full turnarounds voor kleinere vaartuigen. De regio heeft immers niet de hotelcapaciteit om grote groepen internationale passagiers te accommoderen. Hoe dan ook is de bouw van een weersbestendige cruise-infrastructuur een belangrijke troef voor Zeebrugge. De drukste periodes zijn namelijk de schouderseizoenen wanneer de schepen op weg zijn naar of terugkeren van de Noorse fjorden, de Baltische Zee of het hoge Noorden. Daarnaast zien we steeds vaker maatschappijen die tijdens het winterseizoen cruises inleggen in West-Europa, terwijl Britse rederijen de eindejaarsperiode gebruiken voor minicruises naar Frankrijk, België en Nederland.
 
 

 
 

Beoordelingen  |  Wie is Wie ?  |  Contactinfo  |  Nieuwsbrief  |  Agenda & Scheepbezoeken  |  Cruise Blog |  Waardebon |  Privacy policy