|
|
“Een kunstwerk ontworpen voor de ultieme reis en een waar meesterwerk van moderne marinetechnologie en weelde”. Zo omschrijft de Accor-dochter Orient Express de OE Corinthian, haar eerste van twee spectaculaire zeiljachten, geïnspireerd op de gouden eeuw van het reizen en de mythische cruises van de trans-Atlantische liners. Met een indrukwekkende lengte van 220 meter wordt het vaartuig het grootste zeiljacht in de wereld. Het navigeert vanaf juni 2026 door de Middellandse Zee, de Adriatische Zee en het Caraïbisch gebied en zal aangedreven door de wind snelheden tot 17 knopen ontwikkelen. In 2027 volgt een gelijkaardig zusterschip. |
|
|
|
140 jaar na de lancering van de eerste luxetreinen, begint de legendarische Orient Express in de zomer van 2026 aan een buitengewone nieuwe reis met de OE Corinthian. Het jacht wordt een baanbrekende prestatie in de maritieme geschiedenis die de grenzen van reizen en luxe herdefinieert. De twee zeiljachten die momenteel in Frankrijk worden gebouwd zijn het resultaat van een uitzonderlijk partnerschap tussen Accor, een wereldleider in gastvrijheid, de scheepsbouwer Chantiers de l'Atlantique in St. Nazaire, een wereldleider in scheepsbouw en LVMH, een grote naam in luxe en eigenaar van onder meer Louis Vuitton, Bulgari, Dior, Fendi, Givenchy, Guerlain, Kenzo, Marc Jacobs, Tiffany & Co, Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Krug, Dom Pérignon en wijnhuizen als Château Cheval Blanc en Château D’Yquem. |
|
|
|
Orient Express Corinthian zal 54 hutten, waarvan 48 suites met een gemiddelde oppervlakte van 70 m² tellen. De Presidentiële Suite wordt de blikvanger met in totaal 1.415 m² waarvan een zeer ruim balkon van 530 m². Alle accommodatie zal beschikken over grote panoramische ramen met uitzicht op de zee. Daarnaast kunnen de gasten genieten van twee zwembaden, vijf restaurants, acht bars, een wellnesscentrum, een cabaretzaal in Parijse stijl, een bioscoop en zelfs een opnamestudio. Achteraan het schip bevindt zich een marina voor watersporten en exclusieve diners. In lijn met de grote liners van weleer en de stijl van de Orient Express-treinen gebeurt de afwerking van de publieke ruimtes met zilveren en gouden interieuraccenten, het fijnste hout, leder, marmer en kleuren als donkerbruin, oranje en ecru. |
|
|
|
Een belangrijk onderdeel van het project worden de zeilen, ontwikkeld door de Franse scheepswerf. Drie stijve ‘Solidsails’ met een oppervlakte van elk 1.500 m² zullen worden gehesen op drie draai- en kantelbare masten van meer dan 100 meter hoog, in staat om tot 100 procent van de voortstuwing te verzekeren bij geschikte weersomstandigheden. Dit moet resulteren in een vermindering van het brandstofverbruik en CO2-uitstoot met 30 tot 40 procent. Een hybride voortstuwingsformule combineert windenergie met een ultramoderne motor die draait op vloeibaar aardgas (LNG). Daarnaast zijn er plannen om groene waterstof te gebruiken zodra de technologie is goedgekeurd voor oceaanpassagiersschepen. Deze toewijding aan duurzaamheid moet OE Corinthian positioneren als een jacht van de toekomst, met een focus op verantwoorde luxe. |
|
|
|
Orient Express werd in 1883 opgericht en staat erom bekend om de kunst van het reizen te hebben verbeterd door middel van haar treinen. Aan de basis van deze treinen lag trouwens de Belgische ingenieur en industrieel Georges Nagelmackers en de Compagnie Internationale des Wagons-Lits. In de 20ste eeuw breidde het merk haar portfolio uit met luxe reisobjecten en hotels. De mythe leeft vandaag verder met de opening van een nieuwe collectie luxehotels waaronder het Orient Express La Minerva in Rome eind dit jaar en Orient Express Palazzo Donà Giovannelli in Venetië in 2025. Vanaf 2026 komen daar nog de Orient Express Silenseas-zeiljachten bij, evenals de terugkeer van de legendarische Orient Express-trein. De Parijse architect Maxime D’Angeac die de interieurs voor OC Corinthian ontwierp, is ook betrokken bij de restauratie van de originele Orient Express-wagons uit het begin van de vorige eeuw. Misschien stof voor een nieuw ‘Murder on the Orient Express’ detectiveverhaal? |
|
|
|
|
|
|
|