|
|
Iedereen heeft de mond vol van het Panamakanaal. Je moet als cruiseliefhebber nu eenmaal door deze waterverbinding tussen de Atlantische en Stille Oceaan hebben gevaren. Heel veel kleiner, maar misschien wel even indrukwekkend is het Kanaal van Korinthe. In het midden van dit smalle kanaal rijzen de kalkstenen wanden tot 70 meter boven de waterspiegel uit. Deze loodrechte, kunstmatige vaarweg tussen het Griekse vasteland en de Ionische Zee is welgeteld 6.343 meter lang, 23 meter breed en 8 meter diep. Dat betekent dat amper de kleinste cruiseschepen het kunnen gebruiken. Gelukkig organiseren rederijen vanuit onder meer Athene en Nafplion excursies en kan je vanop een rondvaartboot het Kanaal van Korinthe bewonderen. |
|
|
|
|
|
|
De stormachtige zuidpunt van de Peloponnesos was voor zeevaarders in de oudheid een gevreesde kaap. Daarom verkozen vrachtschepen ervoor om hun lading aan de ene oever van de landengte uit te laden en die aan de andere oever opnieuw in te laden. De vracht overbrugde de 6 km op ossenwagens. Daarom werden al snel plannen gesmeed om een kanaal te graven. De Korinthische tiran Cypselus maakte in de 7de eeuw vóór Christus als eerste plannen voor de bouw van een kanaal. Zijn zoon Periander zette het plan verder, maar staakte de werken toen het orakel van Delphi een negatief advies gaf. Andere Griekse staatslui en de Romeinse keizers Julius Caesar, Caligula en Nero ondernamen nieuwe pogingen. Ze zetten duizenden slaven in, maar moesten door allerhande problemen de werkzaamheden staken. In het kanaal is nog een reliëf van Herculus te zien ter ere van de Romeinse prestaties. |
|
|
|
Later ondernamen ook Byzantijnen en Venetianen nieuwe pogingen, maar gaven het telkens weer op. Pas op het einde van de 19de eeuw werd het kanaal met Frans geld uiteindelijk voltooid en kon het in 1893 voor het scheepvaartverkeer worden opengesteld. Toch was daarmee de kous niet af. De Franse vennootschap ging failliet en een Griekse vennootschap nam het bestuur over. In de daaropvolgende decennia hebben instortingen de doortocht diverse malen geblokkeerd en tijdens de Tweede Wereldoorlog lieten de Duitse bezetters bruggen opblazen en treinstellen in het water storten om de scheepvaart onmogelijk te maken. Pas op het einde van de Griekse burgeroorlog kon het kanaal in 1949 weer openen. |
|
|
|
Tot op vandaag vallen regelmatig rotsblokken in het water en maken aardverschuivingen de doorvaart onmogelijk. Tussen januari 2021 en juni 2022 was de verbinding zelfs anderhalf jaar gesloten. Daarom besloot de Griekse overheid om grondige onderhoudswerken te laten uitvoeren. De oevers worden waar nodig versterkt en netten tegen de rotswanden moeten vallende stenen tegenhouden. De werken zullen nog enkele jaren duren, waardoor het kanaal tijdens de wintermaanden regelmatig voor alle verkeer is afgesloten. Intussen is de scheepvaart ook enorm geëvolueerd en kunnen alleen vrachtschepen tot 10.000 ton, pleziervaartuigen en kleinere cruiseschepen de verbinding gebruiken. We denken onder meer aan Ponant, Emerald Cruises, SeaDream Yacht Club, (de kleinste schepen van) Silversea, Fred. Olsen Cruise Lines en de zeilschepen van Star Clippers en Sea Cloud Cruises die onder begeleiding van sleepboten door het kanaal varen. |
|
|
|
Neem na de rondvaart nog een kijkje vanaf de bruggen over het kanaal en zie de schepen ver onder je varen. Misschien herinner je je nog dat de deelnemers aan het populaire tv-spel De Mol enkele jaren geleden vanaf een van deze zes bruggen een bungeesprong maakten. Combineer de doortocht van het kanaal met een bezoek aan de archeologische site van Korinthe die in het oude Griekenland een machtige stadstaat was. Blikvanger is de tempel van Apollo waar nog zeven monolietzuilen overeind staan. In het archeologische museum zijn beelden en vloermozaïeken te bewonderen. Ook opvallend is de afdeling gewijd aan het sanatorium. Inwoners offerden immers kleibeelden van de getroffen lichaamsdelen aan Asklepios, de Griekse god van de geneeskunde als dank of smeekbede voor genezing. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|