|
|
Goed nieuws voor wie zonder vluchten of lange ritten op cruise wil vertrekken. Holland America Line voert het aantal afvaarten vanuit Nederland gevoelig op van 24 dit jaar tot 28 in 2025 en maar liefst 36 vertrekken in 2026. Daarmee wordt de homeport-capaciteit fors uitgebreid. Bovendien gebeuren de afvaarten met de twee nieuwste Pinnacle Class-schepen Rotterdam en Nieuw Statendam. Dat betekent dat Belgische en Nederlandse gasten onderweg kunnen genieten van de meest uitgebreide voorzieningen op het vlak van accommodatie, live-entertainment en dineren. IJmuiden en Amsterdam verdwijnen uit het programma en alle retourcruises vanuit Nederland vertrekken en eindigen vanaf 2025 in Rotterdam, de geboorteplaats van Holland America Line. Wel zullen we verschuivingen zien in de bestemmingen. Aan de basis liggen twee beweegredenen. |
|
|
|
|
 |
|
De aanpassingen hebben enerzijds te maken met de geopolitieke situatie. Sint-Petersburg was steeds een highlight op de Baltische cruises. Door de oorlog in Oekraïne doen de schepen nu andere interessante havens aan in de Baltische Zee. Dat is goed nieuws voor Europese reizigers die kennismaken met nieuwe bestemmingen, maar voor veel Amerikanen was Sint-Petersburg toch dé reden om deze reis te ondernemen. Een tweede, misschien nog belangrijker aspect, is de beslissing van Noorwegen om de werelderfgoedfjorden waaronder de Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden en Geirangerfjorden vanaf 2026 geleidelijk uitstootvrij te maken. Vanaf 1 januari 2032 geldt in deze populaire cruisebestemmingen een nulemissie. Deze twee elementen leiden ertoe dat bestemmingen als de Britse Eilanden, IJsland en het Arctisch gebied, maar ook de Canarische Eilanden een belangrijker aandeel krijgen in de programmatie. Milieu en duurzaamheid zullen de volgende jaren trouwens niet alleen in Noorwegen aan belang winnen. De Wilhelminakade in Rotterdam zal tegen volgende zomer over walstroom beschikken zodat de cruiseschepen kunnen aansluiten op het elektriciteitsnet. Dit betekent dat de schepen aan Nederlandse zijde uitstootvrij tegen de kade zullen liggen. Daarnaast is HAL volop het gebruik van biofuel aan het testen zodat ze ook onderweg de CO2-uitstoot kan reduceren. |
|
 |
|
De kern van de programmering voor 2025 zijn de weekcruises naar Noord-Europa met een zeedag op de heen- en terugreis tussen Rotterdam en Noorwegen. Holland America Line stelt vier vaarschema’s voor die drie of vier keer worden aangeboden. Op sommige vertrekken zal de Rotterdam voor het eerst varen naar bestemmingen als de Nordfjord met de hoogste zeekliffen van Europa en de Sognefjord, die met haar 204 km de langste en diepste fjord van Noorwegen is. Nieuwe havens zijn verder Skjolden en Nordfjordeid. Op andere routes ligt de klemtoon eerder op de steden met Stavanger, Oslo, Kristiansand en Kopenhagen of op een combinatie van steden en fjorden. Vier keer zal het schip fjordenbestemmingen combineren met de Shetlands. Deze weekcruises kunnen uiteraard worden gecombineerd. De zeven- en veertiendaagse cruises zijn vaak de eerste reizen die mensen en new-to-cruisers in Noord-Europa maken. |
|
 |
|
Naast deze klassiekers zijn er meer langere cruises van 14 tot wel 28 dagen. Joeri Vaessen, Business Development Manager bij Holland America Line: “In 2025 en 2026 zie je bij Holland America Line de nadruk in de programmering verschuiven naar IJsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dit zijn vaak routes die worden uitgevoerd door de Nieuw Statendam, het zusterschip van de Rotterdam. We blijven ook een van de enige rederijen met veertiendaagse reizen over de Poolcirkel naar Honningsvag. Die zijn fors in trek bij onze repeaters die het cruisen hebben ontdekt in het zuiden van Noorwegen en nu voor het grote broertje kiezen en met ons naar de Noordkaap gaan. We hebben ook een variant op de tweeweekse reis die helemaal rond IJsland vaart en er vijf of zes bestemmingen aanloopt. Daarin zit ons onderscheidend vermogen. Verder hebben we tweeweekse reizen die zo goed als alle belangrijke Scandinavische steden en de Baltische staten aanlopen.” |
|
 |
|
Ook zijn er vanuit Rotterdam in 2025 afvaarten van 21 en 28 dagen voor reizigers die de Noordkaap willen combineren met IJsland, inclusief een overnachting in Reykjavik. Wie nog langer van huis wil, kan daar de westkust van Groenland aan toevoegen met aanlopen in Ilulissat, Sisimut, Nuuk en Nanortalik voor een volledige, 42-daagse verkenning van het gebied rond de Poolcirkel in juni en juli 2025. Het zomerseizoen start op 20 april 2025 net als dit jaar met een retourcruise vanuit Rotterdam naar de Canarische Eilanden en Marokko. Deze route werd dit jaar voor het eerst aangeboden en bleek meteen een schot in de roos bij mensen die de vroege Europese zon zonder vluchten willen opzoeken. Ook de afvaart voor volgend voorjaar verkoopt als zoete broodjes. Daarom heeft Holland America Line besloten deze cruise in 2026 zowel bij de aanvang als op het einde van het Noord-Europese seizoen te programmeren. |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|