|
|
Explora Journeys heeft met een droneshow die op creatieve wijze het verhaal van de rederij vertelde en een optreden van Tony Hadley (Spandau Ballet) de lancering van Explora II gevierd in Civitavecchia, de haven van Rome. Het luxe lifestyle-reismerk van de MSC Group wil veeleisende reizigers een nieuwe visie op luxe oceaanreizen presenteren. Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van de cruisedivisie van de MSC Group, noemt Explora Journeys een eigentijds merk met Europese elegantie dat inspeelt op de vraag binnen het luxesegment. “Onze visie begon bij MSC Cruises, waar we een premiumaanbod ontwikkelden met de MSC Yacht Club. Van daaruit identificeerden we een verdere vraag naar luxe ervaringen op zee. Met Explora Journeys creëerden we een ongeëvenaard waardevoorstel en een uniek aanbod in vergelijking met andere soorten luxevakanties. Tegen 2028 zal de Explora Journeys-vloot bestaan uit zes schepen die een geest van luxe oceaanavontuur bieden en gewilde bestemmingen bezoeken over de hele wereld.” |
|
|
|
|
|
|
Meter van het vaartuig is Rosalba Giugni, de oprichter en voorzitter van de Marevivo Foundation, een onafhankelijke milieubeschermingsorganisatie die zich inzet voor het behoud van mariene omgevingen. Haar organisatie is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de Italiaanse milieusector. Naast het opleiden van kinderen, jongeren en een volgende generatie maritieme professionals, omvat Rosalba’s werk verschillende aspecten van het mariene ecosysteem, van de visserij tot maritiem vastgoed, toerisme, commerciële scheepvaart en recreatief varen. Ze heeft een belangrijke rol gespeeld bij het creëren van zeereservaten, het promoten van internationale campagnes en het ontwikkelen van een wetgeving om mariene ecosystemen te beschermen. Pierfrancesco Vago: “Haar toewijding aan het behoud en de bescherming van de zee maakt van haar een inspiratiebron voor ons allen. Rosalba’s passie voor de zee strekt zich uit tot wetenschappelijk werk en publieke belangenbehartiging, wat haar een passende meter maakt voor Explora II.” De aandacht voor de oceanen blijkt aan boord ook uit Prins Hussein Aga Khan’s ‘Marine Encounters’, een tentoonstelling van mariene foto’s die diverse onderwatersoorten en ecosystemen laat zien en mensen moet informeren over de noodzaak om het mariene leven en de biodiversiteit te behouden. |
|
|
|
Explora I en Explora II varen nog tot november in de Middellandse Zee. Na hun Europees seizoen verhuizen de zusterschepen naar het Caraïbisch gebied voor cruises vanuit Miami, San Juan en Bridgetown (Barbados). Hoogtepunten zijn onder meer Gustavia in St. Barts, Oranjestad op Aruba en St. John’s in Antigua. In maart steekt Explora II de Atlantische Oceaan opnieuw over naar de westelijke Middellandse Zee. Ze doet er havens aan zoals Barcelona, St. Tropez, Monte Carlo en Porto Cervo. Ook Explora I keert in het voorjaar terug naar Europa en zal hoofdzakelijk op de Adriatische Zee en rond de Griekse eilanden varen. Volgens de rederij is de gemiddelde leeftijd van de Explora-reiziger vandaag boven de 50 jaar. Met korte cruises die kunnen worden gecombineerd tot langere afvaarten wil het reismerk de volgende jaren een breder publiek aanspreken met gezinnen en zelfstandigen die vaak minder vrije tijd hebben. Daarnaast zal de groei van de vloot de volgende jaren een uitbreiding van de vaargebieden met zich meebrengen. Een en ander zal binnenkort duidelijk worden wanneer Explora haar programma’s voor 2026 en de winter 2026-2027 lanceert. |
|
|
|
Explora II is een zusterschip van de in de zomer van 2023 gelanceerde Explora I. Her en der heeft de rederij wel wat bijgestuurd. Zo kregen de Journey Lounge, de spa, het casino en het Fil Rouge-restaurant een nieuw kleurenpalet. Voor de Explora Lounge, Crema Café en de Atoll Pool opteerde de rederij voor een nieuw design en meubilair om meer ruimte te creëren voor de gasten. Op maat gemaakt Unopiu-buitenmeubilair is toegevoegd aan de Helios Pool & Bar om de buitenervaring te verbeteren. In de Ocean Wellness Spa vinden gasten een bijgewerkte inrichting en nieuwe behandelprogramma’s geïnspireerd op authentieke Ayurvedische-principes. Op het vlak van winkelmogelijkheden vervangt de Buccellati Jewellery Boutique de Rolex-winkel die te vinden was op Explora I. De Buccellati-boetiek is de eerste winkel op zee van deze Milanese juwelenontwerper, geprezen voor zijn tijdloze sieraden. Dit betekent dat gasten op Explora II vier één merk-winkels vinden: Buccellati, Cartier, Panerai en Piaget. |
|
|
|
Intussen werkt de Fincantieri-scheepswerf in Sestri Ponente nabij Genua al volop aan de volgende schepen. De werf vierde eerder deze maand de kiellegging van de Explora III die in 2026 wordt gelanceerd en de start van het staalsnijden voor Explora IV, gepland voor begin 2027. Deze twee schepen zullen vloeibaar aardgas als belangrijkste brandstof gebruiken. Explora V en Explora VI volgen respectievelijk in 2027 en 2028. Deze schepen zullen iets groter zijn en worden uitgerust met brandstofcellen die hernieuwbare LNG kunnen omzetten in waterstof en op die manier de uitstoot aanzienlijk verminderen. Met dit derde paar wil de rederij dan ook een volgende stap zetten op weg naar duurzame scheepvaart. De zes schepen vertegenwoordigen voor Explora Journeys en de MSC Group een investering van 3,5 miljard euro. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|