|
|
The World - Residences at Sea was in 2002 het eerste residentiële cruiseschip voor superrijken en vaart sindsdien elke twee tot drie jaar de wereld rond. Het schip met 165 luxueuze appartementen volgt daarbij een vaarschema dat is samengesteld in overleg met de eigenaars. Alleen wie over een fikse bankrekening beschikt, komt in aanmerking. Bovendien moeten kandidaat-eigenaars voorgedragen zijn door twee andere eigenaars en kunnen bewijzen dat ze een nettovermogen hebben van 10 miljoen USD. De exclusieve condo’s zijn zeer duur, plus daar komt nog een fikse rekening bij voor het onderhoud, de bemanning en het varen van het schip. Alles is dan wel inbegrepen van het gebruik van alle voorzieningen, VIP-tours en proeverijen op bestemmingen tot exclusieve wijnen en gastronomische diners, bereid door sterrenchefs, waaronder trouwens ook al Viki Geunes van Zilte in Antwerpen. Intussen hebben diverse ‘passagiers’ van het eerste uur hun eigendom al opnieuw verkocht. Ze houden het na enkele wereldreizen voor gezien. |
|
 |
|
Sinds de lancering van The World, duiken met de regelmaat van de klok projecten op voor residentiële schepen. Sommige ‘zinken’ al voor ze vertrekken. Afgelopen najaar nog hielden een reeks Amerikaanse miljardairs een zware financiële kater over aan Life at Sea Cruises. Het initiatief werd kort voor de eerste reis afgeblazen toen het voormalige AIDA-schip dat Life at Sea Cruises voor ogen had, werd verkocht aan Celestyal Cruises. Het boterde toen al enige tijd niet meer aan de top van Life at Sea. Een aantal directieleden had het bedrijf verlaten om een eigen project op te starten: Villa Vie Residences. Die onderneming kocht het voormalige Fred. Olsen-schip Braemar en liet het de voorbije acht weken volledig renoveren op de Harland and Wolff-werf in Belfast. De verbeteringen omvatten onder meer een ultramodern zakencentrum, een vernieuwing van het zonnedek, de aanleg van een pickleball-veld, de inrichting van een observatiedek en een grondige renovatie van alle 480 passagiershutten. |
|
 |
|
Villa Vie Odyssey vat op 15 mei vanuit Southampton haar eerste wereldreis aan. Het schip voor 924 residenten zal op zijn reis van 1.301 dagen 425 havens in 147 landen bezoeken. Villa Vie Odyssey beschikt over acht dekken inclusief een promenade helemaal rond het schip, drie restaurants, een zwembad, spa- en wellnesscentrum, het Culinary Arts Center en bibliotheek. Digitale nomaden vinden aan boord een uitgebreid business center. Gasten reizen in all-inclusive en verblijven in drie types van accommodatie: Inside Villa, Oceanside Villa of Balcony Villa. Volgens CEO Mikael Petterson zullen gasten tijdens de 3,5 jaar durende wereldwijde omvaart van alle gemakken en voorzieningen van thuis kunnen genieten. “Odyssey weerspiegelt het bedrijfsethos van het creëren van een gemeenschap om onvergetelijke momenten te delen, waarbij mensen, plaatsen en zichzelf met elkaar worden verbonden.” |
|
 |
|
Er hangt echter wel een prijskaartje aan vast. Een Balcony Villa kopen kost 299.000 USD, te verhogen met de kosten voor het runnen en onderhouden van het schip. Die lasten kunnen voor een koppel oplopen tot 100.000 USD per jaar. Dit zijn zware prijzen voor een schip dat toch al dateert van 1993. Gasten die niet de hele reis meevaren, kunnen opteren voor kortere segmenten van 35 tot 120 dagen tegen een ‘pay as you go’-tarief. Ze kunnen bijvoorbeeld van mei tot augustus 2024 door Noord-Europa varen, van augustus tot september van IJsland tot Miami reizen of van september tot december de Caraïben doorkruisen. De volgende segmenten zijn Zuid- en Noord-Amerika. In de tweede helft van 2025 vaart het schip van Japan naar de Filipijnen. Daarna volgen Australië, Zuid-Azië en de Indische Oceaan. In het voorjaar van 2027 is nog Afrika aan de beurt waarna Villa Vie Odyssey terugkeert naar Europa. |
|
 |
|
Intussen staat nog een residentieel cruiseschip op stapel, gepland voor 2027. Storylines heeft met de Brodosplit-werf in Kroatië een contract voor de bouw van een schip van 233 meter dat plaats zal bieden aan 531 particuliere woningen. De MV Narrative zal op vloeibaar aardgas varen en wordt speciaal gebouwd voor residentieel leven op zee met een postkantoor, een school, een wellnesscentrum van 10.000 m², 20 bars en restaurants, een helipad en onder meer een hydrocultuurtuin op zonne-energie. Storylines creëert een ecologisch duurzame woongemeenschap op de oceanen en een manier van leven die avonturiers aantrekt die op zoek zijn naar culturele ervaringen op wereldschaal. De visie is om wereldreizigers de mogelijkheid te geven hun passie voor ontdekkingen uit te leven en toch een werk-, gezins- en privéleven te behouden. Eigenaars van de luxewoningen aan boord van het voortdurend rondvarende schip kunnen als gewetensvolle wereldburgers vanuit het comfort van hun thuis de wereld rondreizen. De kostprijs van de woningen varieert de 500.000 tot 8 miljoen euro. Er zijn ook beperkte mogelijkheden voor mede-eigendom. |
|
 |
|
|
|
|
|