|
|
|
Welkom op de cruiseblog site van Cruise Plus. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geschreven door Patrick Parez - Journalist |
7
jan '24 |
|
|
|
Hamburg is een belangrijke vertrekhaven voor cruises in Noord-Europa, maar niet meteen top of mind als bestemming voor een citytrip. Waarom bij een volgende reis geen extra overnachting voor of na de cruise inlassen om deze interessante stad en wereldhaven te ontdekken? De Hanzestad straalt immers 3.000 jaar scheepvaart en maritieme geschiedenis uit en dat merk je om elke hoek. Ook in de cruisewereld neemt Hamburg een steeds prominentere plaats in met voor het eerst meer dan één miljoen passagiers in 2023 en 268 geplande cruiseaanlopen in 2024. |
|
|
|
Het Hamburg dat bezoekers ontdekken is eigenlijk een vrij jonge stad. Ze werd in 1943 namelijk dagenlang door de Britten en Amerikanen gebombardeerd. ‘Operatie Gomorra’ maakte de tweede grootste stad van Duitsland bijna met de grond gelijk. Hamburg wist zich echter snel te herpakken. Sommige historische gebouwen werden na de wereldbrand nauwkeurig gerestaureerd. Denken we aan het Hamburger Rathaus in neorenaissancestijl met haar groen koperen dak en de St. Petrikirche, de oudste hoofdkerk van Hamburg die teruggaat tot de twaalfde eeuw. Ook de Hauptkirche St. Katharinen die oorspronkelijk een kloosterkerk van de Dominicanen was of de Hauptkirche St. Michaelis met het grootste orgelsysteem van Duitsland lonen de moeite. Beklim haar toren voor een panoramisch uitzicht over de stad. Een van de oudste straten van Hamburg is de Deichstrasse, het laatste bewijs van de architectuur van de stad uit de 15de en 16de eeuw. De oude werk- en herenhuizen staan vandaag op de Unesco Werelderfgoedlijst. |
|
|
|
De maritieme geschiedenis van Hamburg is tijdens een bezoek nooit veraf. Wandel door de oude wijk Speicherstadt, een complex van pakhuizen dat werd gebouwd op het einde van de 19de eeuw en de eerste helft van de 20ste eeuw op een reeks eilandjes in de rivierbedding van de Elbe die door bruggen met elkaar zijn verbonden. Het geheel vormt het grootste intacte geheel van havenmagazijnen in de wereld en werd intussen beschermd als cultureel bouwkundig erfgoed. Neem ook een kijkje in het International Maritimes Museum Hamburg. 10 verdiepingen en 11.000 m² puilen uit van de scheepsmodellen, bouwplannen, schilderijen, foto’s en maritieme objecten. Er staat zelfs een model van Cunard’s Queen Mary 2, gemaakt met 780.000 Lego-blokjes. Zet de wandeling verder door Hafencity. De voormalige vrijhandelszone is vandaag het jongste stadsdeel van Hamburg en geïnspireerd op de Londense Docklands. |
|
|
|
Behalve oude gebouwen telt Hamburg ook een indrukwekkende nieuwe architectuur. De postkaart is de Elbphilharmonie op het meest zuidelijke punt van HafenCity. De kostprijs van de muziektempel bedroeg 789 miljoen euro, een veelvoud van de oorspronkelijke begroting. Het ontwerp heeft een oud pakhuis als basis met daarboven een nieuwbouwgedeelte met 1.096 individuele glaselementen. Het dak van de muziektempel doet denken aan een golf of een ijsberg. De grote concertzaal kan 2.150 gasten ontvangen en is de thuisbasis van het NDR Elbphilharmonie Orchester. Je kan er ook een kijkje nemen op het Plaza op de achtste verdieping, goed voor een mooi uitzicht op de Elbe die trouwens langs drie zijden het gebouw omringt. Een andere opvallende architectuur is Dockland, een kantoorgebouw in de vorm van de boeg van een schip. Beklim de 136 treden naar het uitkijkplatform. |
|
|
|
De geschiedenis van Hamburg en de haven zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden. Dit blijkt ook uit een aantal feesten zoals de Hafengeburtstag Hamburg in mei en Blue Port Hamburg in september. De kleur verwijst niet alleen naar het water, maar vooral naar de meer dan 9.000 lichtelementen op en rond gebouwen, bruggen en havenconstructies langs de waterloop. Deze feestverlichting valt samen met de Hamburg Cruise Days waarbij cruiseschepen een parade houden op de Elbe. Maar ook de rest van het jaar loont het de moeite om een havenrondrit te maken langs containerterminals, de drie cruiseterminals en de Blohm+Voss-scheepswerf waar regelmatig cruiseschepen en megayachten in het droogdok liggen. De meeste rondvaarten vertrekken aan de St. Pauli Landungsbrucken. De pontons van de vroegere passagiersterminal zijn vandaag een verkeersknooppunt van het openbaar vervoer en een toeristische attractie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|