Welkom op de cruiseblog site van Cruise Plus. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
AmaWaterways (3)
Celebrity Cruises (10)
Cunard (6)
Emerald Yacht Cruises (1)
Explora Journeys (9)
Hapag-Lloyd Cruises (12)
Holland America Line (7)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (8)
Oceania Cruises (22)
Ponant (4)
Regent Seven Seas (17)
Ritz Carlton Yacht Collection (5)
Riverside Luxury Cruises (2)
Scenic Cruises (4)
Seabourn (15)
Silversea Cruises (30)
Swan Hellenic (4)
Uniworld (1)
Viva Cruises (3)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (6)
Amazone (1)
Antarctica (9)
Arctica (5)
Atlantische Kust (2)
Baltische Staten (7)
Britse Eilanden (2)
Caraiben (12)
Donau (rivier) (3)
Douro (rivier) (1)
Galápagos (6)
Ijsland / Groenland (2)
Middellandse Zee (35)
Midden-Oosten (5)
Noord-Amerika (1)
Noord-Europa (1)
Noorse Fjorden (11)
Panamakanaal (3)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (17)
Wereldcruise (2)
Zuid-Amerika (2)
Zwarte Zee (1)
Categorieën
Coronavirus (15)
Cruise News (105)
Expeditiecruises (13)
Havens - aanlegplaatsen (90)
Nieuwe Schepen (73)
Reisverslagen (6)
Riviercruises (5)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Charlotte (2)
Dirk Van Duyse (5)
 
Kotor: fjorden, middeleeuwse steden, kerken en luxejachten
Geschreven door Patrick Parez - Journalist
16 apr '23
 
De 20 km lange fjord van Kotor is een bijzondere bestemming op een cruise door de Adriatische Zee. Sommige reizigers maken de vergelijking met de Noorse fjorden. Boka Kotorska is de grootste baai in het gebied en brengt de schepen naar een aantal goed bewaarde middeleeuwse steden, oude kerken en kloosters, mooie stranden en een rijke natuur. Het gebied heeft zich de jongste jaren ontwikkeld tot een publiekstrekker en weet met Porto Montenegro ook de jetset en eigenaars van luxejachten aan te spreken. Tijdens het voor- en najaar kan de baai ‘s ochtends in een dichte mist worden gehuld. Dit geeft de doorvaart iets mysterieus. Toch blijven het voor- en najaar de beste seizoenen om deze parel te bezoeken, want tijdens de zomer kan het heel druk zijn in het centrum van Kotor.
 
 
De meeste schepen gaan na een indrukwekkende tocht door de fjord voor anker in Kotor. Een korte wandeling brengt je van de aanlegsteiger naar de Venetiaanse poort uit 1555. Op de muren prijkt de gevleugelde leeuw van St. Mark. Kotor was ooit een kolonie van Venetië en kwam vervolgens onder Oostenrijks en Italiaans bestuur. Montenegro maakte in de 20ste eeuw deel uit van het koninkrijk Joegoslavië en is al sinds 2010 kandidaat-lid van de Europese Unie. De oude, ommuurde stad staat op de Unesco-werelderfgoedlijst. Ze ligt bezaaid met een doolhof van geplaveide steegjes met musea, kerken, oude woningen, restaurants en winkeltjes. Het meest opvallende gebouw is de katholieke St. Tryphon’s kathedraal uit de 12de eeuw, maar doorheen de eeuwen na diverse aardbevingen heropgebouwd en uitgebreid.
 
 
Ben je sportief aangelegd, neem dan het pad naar het San Giovanni-fort voor een prachtig uitzicht over de baai en de stad met haar rode daken. Je moet er wel 1.355 treden en een hoogteverschil van 260 meter voor over hebben. Je kan je ook beperken tot een klim van 100 meter tot de Kerk van Onze-Lieve-Vrouw van Remedie, een bedevaartkerk uit de 16de eeuw, gebouwd door overlevenden van de pestepidemie. Moet het nog spectaculairder? Wandel dan naar The Ladder of Kotor. Het pad met maar liefst 70 haarspeldbochten overbrugt een hoogteverschil van 940 meter. Het verbond Kotor destijds met Cetinje, de koninklijke hoofdstad van Montenegro en was de weg die families volgden om hun producten te verkopen op de markt in Kotor.
 
 
Verblijft het schip de hele dag in Kotor, bezoek dan het eiland Gospa od Skrjpela voor de kust van Perast met haar oude kerk en museum. De Onze-Lieve-Vrouw van de Rotsen-kerk werd gesticht in de 17de eeuw en verving toen een gebedshuis uit de 15de eeuw. Volgens de overleving vonden twee broers er een icoon van de madonna op een rots en besloten daarom de kerk te bouwen. Vlak ernaast bevindt zich Sveti Dorde of het eiland van de dode kapiteins. De eilanden hebben alvast menig schilder en fotograaf geïnspireerd. Risan, een ander plaatsje in de baai was in de derde eeuw voor Christus de hoofdstad van het Illyrische Rijk, een groep volkeren die in de westelijke Balkan leefde. Ze werden verslagen door de Romeinen die het gebied de naam Illyricum gaven. Je vindt er archeologische opgravingen en vloermozaïeken uit de Romeinse tijd. Op het schiereiland Lustica is de Blauwe Grot de publiekstrekker. Je bezoekt de attractie met een rondvaartboot. Eenmaal in de grot krijg je zelfs een kans om een duik te nemen in het water.
 
 
Zoek je het exclusiever, trek dan naar Porto Montenegro waar de Hongaars-Canadese zakenmagnaat en jachteigenaar Peter Munk een oude scheepswerf veranderde in een haven voor superjachten en slanke motorboten. Ze is vandaag de thuisbasis van enkele van ’s werelds grootste en meest luxueuze plezierjachten en een van de eerste marina’s in de wereld die de ‘5 Golf Anchors Platinum Status’ kreeg. Porto Montenegro heeft de ambitie om een nieuw Monaco voor superrijken te worden. Je kan er ontspannen in de restaurants en bars aan de haven of shoppen in de meer dan 70 merkwinkels van Bvlgari en Dior tot Lamborghini en Rolex. Porto Montenegro is in volle expansie en opent in 2024 het nieuwe winkelcentrum The Galleries dat van de plek een unieke ervaring aan de Adriatische kust moet maken. Wil je het vakantieoord in stijl bezoeken, huur dan een Riva-motorboot met of zonder gids in de jachthaven om je te verplaatsen tussen Kotor, Perast en Porto Montenegro.
 
 

 
 

Beoordelingen  |  Wie is Wie ?  |  Contactinfo  |  Nieuwsbrief  |  Agenda & Scheepbezoeken  |  Cruise Blog |  Waardebon |  Privacy policy