Welkom op de cruiseblog site van Cruise Plus. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
AmaWaterways (3)
Celebrity Cruises (10)
Cunard (6)
Emerald Yacht Cruises (1)
Explora Journeys (11)
Hapag-Lloyd Cruises (14)
Holland America Line (7)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (8)
Oceania Cruises (26)
Ponant (4)
Regent Seven Seas (19)
Ritz Carlton Yacht Collection (5)
Riverside Luxury Cruises (2)
Scenic Cruises (4)
Seabourn (15)
Silversea Cruises (31)
Swan Hellenic (4)
Uniworld (1)
Viva Cruises (3)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (7)
Amazone (1)
Antarctica (9)
Arctica (5)
Atlantische Kust (2)
Baltische Staten (7)
Britse Eilanden (2)
Caraiben (12)
Donau (rivier) (3)
Douro (rivier) (1)
Galápagos (6)
Ijsland / Groenland (2)
Middellandse Zee (36)
Midden-Oosten (5)
Noord-Amerika (1)
Noord-Europa (1)
Noorse Fjorden (11)
Panamakanaal (3)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (17)
Wereldcruise (2)
Zuid-Amerika (2)
Zwarte Zee (1)
Categorieën
Coronavirus (15)
Cruise News (114)
Expeditiecruises (13)
Havens - aanlegplaatsen (94)
Nieuwe Schepen (74)
Reisverslagen (6)
Riviercruises (5)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Dirk Van Duyse (5)
Tess (1)
 
Met Le Commandant Charcot naar terra incognita
Geschreven door Patrick Parez - Journalist
17 okt '21
 
Een bezoek aan de geografische Noordpool en de afgelegen eilanden in Antarctica wordt soms vergeleken met het bereiken van de maan. Maar heel weinig mensen zullen deze uiteinden van de wereld ooit bezoeken. Dit zijn precies de bestemmingen die Le Commandant Charcot vanaf deze winter aanbiedt. Het hoogpolaire verkenningsschip van Ponant is ontworpen om onder temperaturen van min 25 graden te opereren en ijslagen met een dikte tot 2,5 meter te trotseren. Met haar Polar Class PC2-certificering staat het vaartuig quasi op gelijke hoogte met de ijsbrekers.
 
 
 
 
 
Le Commandant Charcot is ontworpen met de grootste aandacht voor veiligheid, comfort en respect voor het milieu om in volledige zelfvoorziening te varen en de afgelegen gebieden van de Arctische en Antarctische wateren te verkennen. Het vaartuig is uitgerust met een hybride elektrisch voortstuwingssysteem op vloeibaar aardgas. De LNG-tanks geven Le Commandant Charcot een autonomie tot twee en een halve maand. Eens die leeg zijn, kan het schip overschakelen op laagzwavelige scheepsdiesel. Tijdens het varen wordt de overtollige energie opgeslagen in batterijen. Die accu’s garanderen de energievoorziening in geval van een stroomonderbreking en zorgen voor extra vermogen in bepaalde gebieden. Ook opvallend is dat het schip over twee navigatiebruggen beschikt en zowel voorwaarts als achterwaarts kan varen. Wanneer de ijsdikte de doorvaart belemmert, kan de Charcot met haar boegschroeven 180 graden manoeuvreren waarna de zware schroefbladen de ijslaag vermalen om zo een vrije doorgang te creëren. Om veilig te opereren heeft de stalen romp een dikte van 6 cm die aan de voor- en achterzijde nog eens om de 4 cm is versterkt.
 
 
Een moderne reiziger wil de meest afgelegen gebieden bezoeken, maar tegelijk niet aan comfort inboeten. De maximaal 245 gasten verblijven in rijkelijk aangeklede kajuiten en (duplex)suites. Het Ponant-schip beschikt verder over huiselijk ingerichte lounges, twee restaurants, binnenzwembad, wellnesscentrum met sauna en sneeuwkamer, observatiedekken, conferentieruimtes en een achterdek met vuurkorf en verwarmd zwembad. 12 kajuiten zijn voorbehouden voor wetenschappers, natuurkundigen en gastsprekers. Wetenschappelijke organisaties kunnen Le Commandant Charcot namelijk gebruiken voor onderzoek. Ook de passagiers profiteren van hun aanwezigheid. Zij kunnen deelnemen aan het veldwerk en vernemen tijdens spreekbeurten meer over het belang van onderzoek naar onder meer de dikte en samenstelling van het ijs, de watertemperaturen en de stromingen.
 
 
Le Commandant Charcot is begin oktober vanuit Frankrijk vertrokken naar Zuid-Amerika, waar het schip van november 2021 tot maart 2022 een reeks cruises van 11 tot 24 nachten naar Antarctica aanbiedt. Door zijn hoge ijsklasse kan het schip diep doordringen in het bevroren continent met als blikvangers de Weddellzee, het Larsenijsplateau, het Peter I-eiland en het Charcot Land naar wie het Ponant-schip is genoemd. De Franse wetenschapper en poolonderzoeker Jean-Baptiste Charcot ontdekte het eiland in 1910 op een expeditie naar de Bellinghausenzee en de Amundsenzee en gaf het zijn naam ter ere van zijn vader. Ook het eiland Pourquoi Pas dat Ponant bezoekt, verwijst naar Charcot. Pourquoi Pas was namelijk de naam van het schip waarmee de Franse explorateur tussen 1908 en 1910 deze regio verkende.
 
 
Tijdens de zomer 2022 spendeert Le Commandant Charcot haar eerste seizoen in Arctisch gebied met cruises in Groenland, IJsland, Spitsbergen en 19-daagse exploratiereizen naar de geografische Noordpool. Dit mystieke punt op 90° Noorderbreedte is het hele jaar door met pakijs bedekt en bevindt zich op 700 km van elk landoppervlak. Het poolexploratieschip bereikte afgelopen augustus als eerste toeristische schip deze graal van elke poolreiziger en maakt de reis volgende zomer vier maal vanuit Longyearbyen op Spitsbergen. Le Commandant Charcot sluit het zomerseizoen 2022 af met de doortocht van de Noordwest Passage vanuit Reykjavik via een immens labyrint van ijzige kanalen tot Nome in Alaska. Onderweg herleeft het schip het poolavontuur van menig ontdekkingsreiziger.
 
 
 
 
 

 
 

Beoordelingen  |  Wie is Wie ?  |  Contactinfo  |  Nieuwsbrief  |  Agenda & Scheepbezoeken  |  Cruise Blog |  Waardebon |  Privacy policy