|
|
Viva Cruises wil zich de volgende jaren meer richten op de Europese markt. De riviercruisespecialist van de gerenommeerde rederij Scylla AG startte in 2018 bescheiden met het aanbieden van reizen op de Rijn, Rhône, Main, Moezel, Donau en Seine. Dat gebeurde in eerste instantie wanneer de schepen van de Zwitserse moedermaatschappij niet waren gecharterd door voornamelijk Amerikaanse touroperators. Viva Cruises wist zich op die manier stilaan te positioneren op de markt. In een volgende fase gaan de schepen het hele jaar onder de vlag van Viva Cruises varen. Dat gebeurt met Scylla-schepen die worden heringericht en de bouw van eigen rivierschepen. |
|
|
|
|
 |
|
Viva Cruises voer de voorbije jaren met tien schepen, al gebeurde dat hoofdzakelijk onder de kleuren van de Amerikaanse touroperator Tauck Tours. Enkele van deze eenheden worden nu opnieuw gelanceerd onder de vlag van Viva Cruises. MS Swiss Tiara kreeg in het voorjaar al een nieuwe look als Viva Tiara. In de nabije toekomst gebeurt dezelfde herinrichting op de MS Swiss Gloria. Beide schepen varen vanaf dan het hele jaar door onder het merk Viva Cruises. Maar ook de coronapandemie en het wegblijven van de Amerikaanse toeristen spelen in de Europese kaart. Er worden minder touroperatorcontracten afgesloten en dat betekent dat naast de MS Inspire in 2021 ook de MS Treasures het jaar rond voor een Europees publiek zal varen. |
|
 |
|
De riviercruisespecialist heeft verder plannen om de volgende jaren nieuwe schepen te bouwen. Het eerste vaartuig Viva One komt in juni 2021 in de vaart en zal tijdens zijn inaugurele seizoen voornamelijk weekcruises aanbieden tussen Budapest en Passau met tussenstops in Frankfurt, Miltenberg, Würzburg en Nürnberg. Het wordt een heel open schip met een luchtig interieur en modern meubilair waarin lichtblauw en groen de hoofdtoon zetten. Viva One zal beschikken over 87 hutten en 8 suites, drie restaurants, een spa- en wellnesscenter, een fitnessruimte en een jacuzzi op het dek. Het nieuwbouwschip heeft ook veel aandacht voor het milieu. Het vaart namelijk op zwavelvrije brandstof die een significante lagere CO2-uitstoot heeft. |
|
 |
|
Meer nog dan de huidige schepen zal Viva One de casual lifestyle van Viva Cruises reflecteren. De ontspannen levensstijl, de gastronomie en het all-in concept met een keuze aan alcoholische- en niet-alcoholische dranken, wifi en luxebadproducten van Rituals en Molton Brown zijn de troeven van deze riviercruisespecialist. Bij Viva Cruises zijn alle maaltijden en snacks inbegrepen in de prijs. Op de schepen kunnen de gasten zonder meerprijs één maal per week dineren in het specialiteitenrestaurant. De maaltijden worden begeleid door best aangename wijnen uit Duitsland, Frankrijk, Italië of Chili. Voor wie het iets meer mag zijn, stelt de rederij een kaart voor met schappelijk geprijsde Duitse en internationale wijnen. Voor de volledigheid vermelden we dat Viva Cruises in deze coronatijd met een beperkt aantal passagiers vaart. Om de social distancing te garanderen worden de gasten verspreid over de twee restaurants, waarbij het specialiteitenrestaurant tijdelijk vervalt. |
|
 |
|
Viva Cruises voegt de volgende jaren ook expedities naar alle uithoeken van de wereld aan haar aanbod toe. De maatschappij heeft vorig jaar de Bremen van Hapag-Lloyd Cruises gekocht. Als MS Seaventure zal het vaartuig na een grondige renovatie vier-sterrenexpedities voorstellen aan een maximum van 164 gasten. De eerste reis was gepland voor het voorjaar van 2021. Het schip werd intussen echter gecharterd door enkele Amerikaanse touroperators en zal pas vanaf het voorjaar 2022 beschikbaar zijn voor de Europese markt. Op het programma staan unieke reizen in de poolgebieden, maar ook tropische expedities op de Amazone, in Zuid-Amerika, Nieuw-Zeeland en de Caraïben. |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|