Welkom op de cruiseblog site van Cruise Plus. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
AmaWaterways (3)
Celebrity Cruises (10)
Cunard (6)
Emerald Yacht Cruises (1)
Explora Journeys (11)
Hapag-Lloyd Cruises (14)
Holland America Line (7)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (8)
Oceania Cruises (26)
Ponant (4)
Regent Seven Seas (19)
Ritz Carlton Yacht Collection (5)
Riverside Luxury Cruises (2)
Scenic Cruises (4)
Seabourn (15)
Silversea Cruises (31)
Swan Hellenic (4)
Uniworld (1)
Viva Cruises (3)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (7)
Amazone (1)
Antarctica (9)
Arctica (5)
Atlantische Kust (2)
Baltische Staten (7)
Britse Eilanden (2)
Caraiben (12)
Donau (rivier) (3)
Douro (rivier) (1)
Galápagos (6)
Ijsland / Groenland (2)
Middellandse Zee (36)
Midden-Oosten (5)
Noord-Amerika (1)
Noord-Europa (1)
Noorse Fjorden (11)
Panamakanaal (3)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (17)
Wereldcruise (2)
Zuid-Amerika (2)
Zwarte Zee (1)
Categorieën
Coronavirus (15)
Cruise News (114)
Expeditiecruises (13)
Havens - aanlegplaatsen (94)
Nieuwe Schepen (74)
Reisverslagen (6)
Riviercruises (5)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Dirk Van Duyse (5)
Tess (1)
 
Hebt u persoonlijk last van cruiseschaamte?
Geschreven door Patrick Parez - Journalist
10 okt '19
 
De klimaatcrisis is deze dagen een ‘hot topic’. Luchtverkeer en zeereizen worden bijna wekelijks onder vuur genomen. Klimaatactivisten willen de vakantiegangers vliegschaamte en vaarschaamte aansmeren. Diezelfde mensen reppen met geen woord over de vele inspanningen die de cruiserederijen aan de dag leggen om hun water te zuiveren, duurzame excursies te organiseren, de uitstoot in te dijken of energie te besparen. In sommige gevallen gaan de cruiserederijen hierin zelfs verder dan de toeristische voorzieningen op het vasteland. De rederijen hebben er alle belang bij dat de oceanen die ze bevaren en de bestemmingen die ze bezoeken aantrekkelijk blijven. Waarom zouden ze de tak afzagen waarop ze zelf zitten?
 
 
De luchtvaart en de cruisesector worden vaak omschreven als de grote milieuboosdoeners. Nochtans zijn de lucht- en scheepvaart maar verantwoordelijk voor respectievelijk 5 en 3 procent van de mondiale CO2-uitstoot. En dan moet je weten dat de circa 400 cruiseschepen amper 2 procent van alle scheepvaart in de wereld uitmaken. Volgens professoren is in je eentje met de auto naar Zuid-Frankrijk rijden slechter voor het milieu dan ernaartoe vliegen. Nieuwe milieuwetten dwingen de rederijen ertoe hun uitstoot van zwaveldioxide en stikstofoxide terug te dringen. Eind september kondigde Hapag-Lloyd Cruises nog aan dat ze vanaf volgende zomer overschakelt op lichtzwavelige scheepsdiesels en op die manier haar zwaveluitstoot met 80 procent en de vervuiling door roet en fijnstof met 30 procent terugdringt. Op termijn zal scheepsdiesel wellicht helemaal vervangen worden door vloeibaar aardgas, batterijen, waterstof, biobrandstoffen en walstroom. AIDAnova is het eerste schip dat integraal op LNG vaart en vanaf november zal dat ook het geval zijn voor de Costa Smeralda. Het meest vriendelijke cruiseschip is op dit ogenblik de hybride Roald Amundsen. Het groene schip van Hurtigruten kan in de havens, de fjorden en bijvoorbeeld in Antarctica gedurende een beperkte tijd helemaal elektrisch varen. Alle rederijen zullen de volgende jaren milieuvriendelijke schepen moeten inzetten, anders kunnen ze bepaalde gebieden niet langer bezoeken. Noorwegen heeft al aangekondigd dat alle schepen in de historische fjorden vanaf 2026 helemaal uitstootvrij moeten zijn.
 
 
Ook op andere vlakken dragen de rederijen hun steentje bij voor een beter milieu. De meeste cruisemaatschappijen hebben het plastic voor eenmalig gebruik fors verminderd en waar mogelijk zelfs helemaal verbannen. Oceania Cruises en Regent Seven Seas Cruises gebruiken sinds vorig jaar herbruikbare glazen flessen aan boord van de schepen. Celebrity Cruises biedt nog enkel mineraalwater in aluminium flessen aan. Norwegian Cruise Line kondigde enkele weken geleden aan dat ze alle plastic wegwerpflessen bant op haar schepen en privébestemmingen, goed voor zes miljoen plastic flesjes per jaar. NCL biedt in de toekomst alleen nog water aan in verpakkingen van karton en plantaardige kunststof die 100% recycleerbaar zijn en voor 82% afkomstig uit hernieuwbare en verantwoorde bronnen.
 
 
Alle cruiseschepen die vandaag in de vaart komen, zijn uitgerust met gaswassers voor de zuivering van hun uitlaatgassen en geavanceerde afvalwaterzuiveringssystemen. Het afvalwater wordt door een reeks filters geleid om eerst alle vaste stoffen te verwijderen en het vervolgens biologisch te behandelen. Op het einde van de ketting houden de schepen water over dat de kwaliteit van het kraantjeswater aan land evenaart of zelfs overtreft. Enkel schepen die aan deze strikte criteria voldoen kunnen nog in kwetsbare gebieden zoals de Baltische Zee of Alaska varen. Het restproduct bestaat uit korrels die kunnen worden verbrand of voor de bemesting van het land gebruikt worden. Hoeveel hotels aan land hanteren dergelijke normen?
 
 
Ook aan landzijde besteden de rederijen aandacht aan de duurzaamheid. Royal Caribbean Cruises biedt bijvoorbeeld al 1.400 duurzame landexcursies aan. Hiken in Alaska, kajakken in ondergrondse rivieren in Mexico of meehelpen druiven te oogsten in Uruguay zijn maar enkele voorbeelden. Het programma maakt deel uit van de samenwerking van RCCL met het Wereld Natuurfonds (WWF). Daarbij doet de rederij tevens een beroep op touroperators die voldoen aan de eisen van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) van de Verenigde Naties. Het programma kreeg alvast alle lof van het WWF dat het omschreef als een voorbeeld voor de hele reisindustrie. Maar net als andere initiatieven die gericht zijn op het milieu en de duurzaamheid hebben we ook over dit programma weinig kunnen lezen in de media.
 
 

 
 

Beoordelingen  |  Wie is Wie ?  |  Contactinfo  |  Nieuwsbrief  |  Agenda & Scheepbezoeken  |  Cruise Blog |  Waardebon |  Privacy policy