Welkom op de cruiseblog site van Cruise Plus. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
AmaWaterways (3)
Celebrity Cruises (10)
Cunard (6)
Emerald Yacht Cruises (1)
Explora Journeys (11)
Hapag-Lloyd Cruises (14)
Holland America Line (7)
Hurtigruten (1)
Norwegian Cruise Line (8)
Oceania Cruises (26)
Ponant (4)
Regent Seven Seas (19)
Ritz Carlton Yacht Collection (5)
Riverside Luxury Cruises (2)
Scenic Cruises (4)
Seabourn (15)
Silversea Cruises (31)
Swan Hellenic (4)
Uniworld (1)
Viva Cruises (3)
Windstar Cruises (1)
Bestemmingen
Alaska (7)
Amazone (1)
Antarctica (9)
Arctica (5)
Atlantische Kust (2)
Baltische Staten (7)
Britse Eilanden (2)
Caraiben (12)
Donau (rivier) (3)
Douro (rivier) (1)
Galápagos (6)
Ijsland / Groenland (2)
Middellandse Zee (36)
Midden-Oosten (5)
Noord-Amerika (1)
Noord-Europa (1)
Noorse Fjorden (11)
Panamakanaal (3)
Rijn (rivier) (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (17)
Wereldcruise (2)
Zuid-Amerika (2)
Zwarte Zee (1)
Categorieën
Coronavirus (15)
Cruise News (114)
Expeditiecruises (13)
Havens - aanlegplaatsen (94)
Nieuwe Schepen (74)
Reisverslagen (6)
Riviercruises (5)
Start 2 Cruise (10)
Cruise Plus adviseur
Dirk Van Duyse (5)
Tess (1)
 
Eerste maal op cruise ? Cruisejargon voor dummies
Geschreven door Patrick Parez - Journalist
13 nov '18
 
Wie een eerste maal op cruise vertrekt, zal aan boord even de wenkbrauwen fronsen wanneer de cruisedirecteur omroept dat ‘the gangway is situated on deck 4’ of ‘the tenders are docked starboard deck 2’. We zetten enkele typische cruisetermen op een rij zodat u straks als een volleerd cruiser van uw vakantie kan genieten.
 
 
Om te beginnen spreken we nooit van een cruiseboot, maar van een ‘cruiseschip’. Een boot is een klein, open vaartuig en heeft helemaal niks gemeen met de imposante cruiseschepen met meerdere dekken en hun vele voorzieningen, restaurants, kajuiten en suites. We spreken aan boord van een schip trouwens niet over verdiepingen maal alleen over ‘dekken’. De term ‘boot’ kan u wel gebruiken voor de tender die u aan land brengt in een haven die over geen kade beschikt. Het woord ‘tender’ is eigenlijk een oude zeemansterm voor vaartuigen die voorheen de passagiers en hun handbagage vervoerden tussen de kade en de rede of de stroom waar het schip voor anker lag. Omdat de betekenis van het woord niet altijd duidelijk is, spreekt Carnival sinds kort alleen nog over ‘water shuttles’, een woord dat beter de lading dekt.
 
 
De tenders bevinden zich aan stuurboord of bakboord van het cruiseschip. Stuurboord of ‘starboard’ is de rechterzijde wanneer je naar de voorzijde van het schip kijkt. Als ezelsbruggetje denkt u maar aan een Engelse wagen waar het stuur zich ook rechts bevindt. Bakboord, in het Engels ‘port side’ of kortweg ‘port’, is de linkerzijde van het schip als je naar de neus en de brug kijkt. Op dezelfde manier kan u ’s nachts ook altijd zien welke richting het schip uitvaart. Aan stuurboordzijde bevinden zich groene navigatielichten en aan bakboord rode lichten. ‘Port’ kan ook betekenen dat het schip aan bakboordzijde tegen de kade ligt. In het cruisekrantje of via het omroepsysteem zal de cruisedirecteur bijvoorbeeld meedelen dat ‘the gangway is situated on deck 2 port’. De ‘gangway’ is een loopplank met leuningen om zich gemakkelijk en veilig van het schip naar de kade te begeven.
 
 
In mededelingen en signalisatieborden aan boord van de cruiseschepen zien en horen we vaak de termen ‘aft’ en ‘bow’. Aft of stern is de achterzijde van het schip. De voorzijde noemen we de bow of nose van het schip. Het midden van het schip wordt aangeduid als ‘midship’. Vooraan het schip bevindt zich de ‘bridge’. De scheepsbrug is het commandocentrum van het cruiseschip. Hier treft u de kapitein, navigatie-officieren en stuurlui aan. Tegenwoordig is aan de brug ook een safety center verbonden. Dit veiligheidscentrum kan worden afgesloten van de navigatiebrug zodat de veiligheidsofficieren ongestoord de juiste beslissingen kunnen nemen in geval van een incident of noodsituatie.
 
 
Voor heel wat passagiers is de ‘galley’ een van de belangrijkste ruimtes op het schip. In de galley of kombuis zijn vaak tot 200 koks en bakkers in de weer om alle heerlijke maaltijden te bereiden voor de gasten en de bemanningsleden. De keukens, proviandruimtes en bemanningsvoorzieningen zijn met elkaar verbonden via een lange, brede bemanningsgang op een van de laagste dekken. Die wordt vaak de ‘I-95’ genoemd, naar analogie met de lange autosnelweg of interstate tussen New York en Miami. Hier heerst zowel in de havens als op zee een drukte van jewelste. Bemanningsleden begeven zich naar of van hun werkpost, heftrucks brengen de bevoorrading naar de koelcellen en op de dag van inscheping worden de reiskoffers hier tijdelijk opgeslagen vooraleer de personeelsleden ze afleveren in de kajuit. Op de avond voor de ontscheping wordt de bagage hier opnieuw in karren gestapeld en ’s morgens vroeg naar de cruiseterminal vervoerd waar de gasten ze netjes geordend kunnen oppikken.
 
 

 
 

Beoordelingen  |  Wie is Wie ?  |  Contactinfo  |  Nieuwsbrief  |  Agenda & Scheepbezoeken  |  Cruise Blog |  Waardebon |  Privacy policy