|
|
Le Champlain is het tweede in een reeks van zes identieke expeditieyachts van de Franse rederij Ponant. De kleinschalige, gloednieuwe schepen bieden plaats aan zo’n 180 passagiers en zijn specifiek gebouwd voor expeditiecruises naar unieke bestemmingen waar geen of weinig andere schepen komen. We krijgen een mooie balkonhut midscheeps toegewezen, wat voor reizigers die gevoelig zijn aan een woelige zee geen slechte optie is. Álle hutten aan boord zijn overigens voorzien van een balkon; de meeste met een schuifraam, enkel degene op het lager gelegen dek 3 hebben een draaideur omwille van de veiligheid. |
|
|
|
|
|
|
Het schip zelf is echt prachtig qua inrichting en kleurenpalet. Het mooie Scandinavisch designhoutwerk zit overal verweven en dezelfde elementen komen terug in het restaurant, de receptie en de bar. ‘Grand Salon’ moeten we in feite zeggen, we zitten immers nog steeds aan boord van een op-en-top Frans schip. Ook de hutten stralen rust uit en zijn verzorgd, met heerlijke matrassen en kussens, en een ruime inloopdouche. Een Nespresso-machine, aangevulde minibar en selectie aan thee is voorzien op elke kamer.
Absolute blikvanger is de onderwaterlounge Blue Eye, een multi-sensorische ruimte 3,5 meter onder de waterlijn. Van hieruit heb je een uniek uitzicht op de onderwaterwereld, inclusief geluiden en beelden uit de omringende oceaan dankzij hoogtechnologische hydrofoons en camera’s op de boeg van het schip. Nu ja, veel krijgen we hier in de Noorse Fjorden niet te zien. Door de vele algen in het water, zien we enkel een helder groene stroming voorbij komen. In gebieden met kristalhelder water en bijhorende tropische koraalriffen moet het ongetwijfeld een aparte ervaring zijn. |
|
|
|
10 oktober 2018. Het regent 250 dagen per jaar in Bergen. Maar vandaag niet. De zon schijnt en de herfstkleuren maken van de hele stad en omringende heuvels een handgeschilderde postkaart. We staan op de kaai langs de typisch houten handelshuizen in Bryggen, het oudste stadsgedeelte van Bergen en geklasseerd Werelderfgoed. Even lijkt het wel alsof de kleuren van de huizen specifiek voor deze ene mooie herfstdag zijn uitgekozen. We krijgen er alvast zin in, nog vóór we ingescheept zijn. Het is dan ook nog vroeg, het schip vaart pas in de late namiddag uit. |
|
|
|
Onze gids wordt er zelf een beetje lyrisch van. Met een pittig Noors-Engels accent benadrukt ze herhaaldelijk hoeveel geluk we wel hebben om hier op een zonnige dag als dit te kunnen inschepen. Ze zal nog gelijk krijgen want als we hier later deze week opnieuw voorbijrijden op onze terugweg naar de luchthaven, is het een en al mist en regen. Je bent dus maar beter voorbereid op zowat alle weersomstandigheden, hier aan de toegangspoort naar de Noorse Fjorden. Wat trouwens ook goed te merken is aan de shops… nergens anders krijg je zoveel verschillende kleuren en types regenlaarzen en -jassen te zien dan hier. De ene al hipper dan de andere! |
|
|
|
Toch nog even iets over Noorwegen want het blijft een prachtig land dat heel erg de nadruk legt op de schoonheid van hun natuur. Ondanks het feit dat een Noor nog liever het vliegtuig neemt voor binnenlandse verplaatsingen (omdat trein en wagen te veel tijd in beslag nemen) dwingen ze de buitenlandse toeristen en touroperators naar een strikte milieubewuste regelgeving. In de Fjorden bijvoorbeeld worden vanaf 2026 enkel nog schepen toegelaten die voldoen aan de recent ingevoerde zero-emission regulations.
De Geirangerfjord staat niet zomaar op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Je vaart er onder andere voorbij de 7 zusters watervallen die best wel indrukwekkend zijn, evenals de rest van het landschap ! Als ook de generaties ná ons hier nog van willen genieten, kunnen we niet anders dan deze maatregel toejuichen. Le Champlain en de andere ‘Clean Ships’ van Ponant zijn op dat vlak alvast op de goede weg. Niet enkel met de boordtechnologie, ook bij de zorgvuldig uitgekozen routes wordt rekening gehouden met een zo minimaal mogelijke impact op milieu, omgeving en lokale bevolking en cultuur. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|